Török Csaba: Megkönyörülve és kiválasztva – Búcsú helyett elmélkedés

Az alábbiakban Török Csaba teológus, egyetemi tanár, az esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház plébánosa, az MKPK tv-referense Ferenc pápára emlékező elmélkedését adjuk közre.

„»Jézus meglátott egy embert, aki a vámnál ült. Máténak hívták. Megszólította: Kövess engem!« (vö. Mt 9,9). Nem annyira testi érzékeléssel, mint inkább az irgalmasság belső szemszögéből látta meg őt (…). Meglátta az embert és megkönyörült őrajta, aki olyannyira belemerült az emberi dolgokba, hogy az angyali névhez méltatlanul létezett. (…) A héber Máté latinul ennyit tesz: megajándékozott (…). Meglátta tehát Jézus a vámost, s mivel megkönyörülve és kiválasztva látta meg őt, ezt mondja neki: Kövess engem. Követni pedig az jelenti, hogy utánozni. A követés nem annyira a lábakkal való lépést, mint inkább az erkölcsi minta megtételét jelenti.” Beda Venerabilis Szent Máté evangélista ünnepére írott szentbeszédéből való a fenti részlet (Homilia XXII; PL 94, 251B–252A).

„Három szó – miserando atque eligendo, megkönyörülvén és kiválasztván – ismerősen cseng mindannyiunk fülében, hiszen Ferenc pápa jelmondataként világszerte ismertté vált ez a megfogalmazás.”

Úgy érzem, érdemes teljesebb összefüggésbe helyezni ezt a magszerű gondolatot, hogy jobban átérezzük igazi jelentőségét, szépségét és mélységét.

Meglátta. Jorge Mario Bergoglio péteri szolgálatának egyik kulcsa a látás, a figyelem és odafigyelés, az érzékenység. Meglátni a másik embert, a teremtett valóságot, az Istent, s talán közben őszintén és közvetlenül meglátni önmagunkat is – olyan közelséget és közvetlenséget tételez ez, amelytől kezdünk teljesen elszokni. Látszólag a képek által uralt „új középkorban” (U. Eco) élünk, már nemcsak a klasszikus médiumok nagy tereiben, de a szociális hálók állítólagos személyességének szintjén is képekkel kommunikálunk, sokszor talán már nem is mérlegelünk és fontolgatunk, hanem egyszerűen csak vizuális benyomások alapján ítélkezünk, állást foglalunk. Miközben a képiség távoli, rejtett valóságokat hoz el hozzánk, tár fel előttünk, valójában egyre inkább elrejti a dolgok igazi színét. Milyen csoda, hogy a mi Istenünk meglátta az embert! Nem egy ideált, nem egy elvárást vagy kivetített álomképet, hanem a valós, hús-vér embert, a maga törékenységében és kiszolgáltatottságában.

Csodálatos látás ez. Így lát az irgalmas szamaritánus is. A levita meglátta az összevert embert, de elment mellette. A pap is meglátta őt, de továbbment. A szamaritánus azonban „meglátta és megesett rajta a szíve” (Lk 10,33).

A szív lát, a szem csak a fényt érzékeli. Az igazi látás nem „testi érzékelés”, hanem az irgalmasság dolga, egyfajta belső szempontrendszer, aminek segítségével eljutok a létezés megsebzett, segítségre szoruló, olykor már kérlelni sem képes szívébe.

Beda zseniálisan ragadja meg Jézus szemének és szívének ezt a máshoz nem fogható karizmáját.

Sorjáznak előttem a képek (megnyílik a látásom?). Ferenc pápa hány alkalommal bizonyította be, hogy a legnagyobb tömeg közepette, a legünnepélyesebb pillanatokban is képes észrevenni egy embert, egyetlenegyet, akihez úgy tudott odalépni, mintha arra a pár másodpercre csak ő létezett volna számára! Csak ő? Talán jobb így mondani: csak ők ketten.

Hiszen ahol meglátok – igazán meglátok – egy embert, ott magát Istent pillantom meg.

Nem véletlen, hogy a szegények, a peremre szorultak és kirekesztettek, az elesettek, a hatalom, a gazdagság és az erő centrumaitól legtávolabb élők, a migránsok és a leselejtezettek oly kedvesek voltak a Szentatya számára. Ők azok ugyanis, akiket mi, a többség, a mérvadók, a nivellálók nem akarunk észrevenni. Nincs biztosabb látáspróba, szemvizsgálat, mint ez: meglátom-e, meglátjuk-e azt, aki a figyelem és törődés perifériáira sodródott? Ferenc pápa többször idézte Aranyszájú Szent Jánost, például a Fratelli tutti (FT) kezdetű enciklika 74. pontjában: „»Valóban meg akarjátok adni a tiszteletet Krisztus testének? Akkor ne vessétek meg, amikor meztelen. Ne csak a selyembe öltöztetett Krisztust tiszteljétek a templomban, miközben hagyjátok, hogy ruhátlanul szenvedjen kinn, a hidegben«.” (Homiliæ in Mattheum, 50, 3–4; PG 58, 508) Bergogliói vízió ez, amely visszaköszön a nagy egyházatya homíliarészletének keretezésében: „…a hit megélésének vannak olyan módjai, amelyek elősegítik, hogy a szív megnyíljon a testvérek felé, és ez az Isten iránti nyitottság hiteles garanciája” (FT 74). Jaj nekünk, ha „azok, akik hitetlennek mondják magukat, jobban teljesítik Isten akaratát, mint a hívők” (uo.).

A szinodális Egyház útja is a látással kezdődik, erre épül rá a megkülönböztetés és a cselekvés lépcsőfoka. Ez hordozza a megtestesült Isten hitét, s indít egy olyan Krisztus-követésre, mely nem pusztán lábaink, de sokkal inkább karakterünk, ember voltunk, stílusunk és érzületünk lépdelése a Mester nyomdokain.

A tartalom védett!